OUR HISTORY
More than 50 years transporting goods throughout Europe
Can a company, launched half a century ago with a clear specialisation, open up to new opportunities and adapt to new technologies? Transova proves that it can. Our history has evolved within European logistics, with the organic growth of a multinational team focusing on the brand’s values and a strategy based on boosting the strengths of an optimised service.
Moving facilities, modernising the fleet, increasing our services, incorporating technological innovations… Transova’s development has been a constant adaptation to be more and more efficient, without losing our essence: proximity and personalised assistance. Now we propose a journey in time that starts in France in 1973 and continues today throughout the whole of Europe.
Founded by Jacques Artola, the current administrator, the original business was centred on the transport of potatoes and fruit from France and Spain to the rest of Europe.
The company focused on customs on the border between France and Spain, as at that time it was a major economic centre that concentrated a high volume of traffic between the Iberian Peninsula and the rest of Europe.
With the arrival of the European single market and the disappearance of the border, Transova moved to a strategic point on the border between France and Spain, next to the motorway that connects the two countries.
In the late 1900s, the Spanish entity was created: Transova Norte S.L. It was created to provide better service to the growing number of customers in Spain.
All commercial activity, of both the French and Spanish companies, was unified in Transova Norte and the Spanish company acquired the French company's portfolio of clients. Its activity is still centred on road transport of goods in Europe.
The company grew and the shipments of goods beyond France and Spain increased. Goods were regularly transported to most European countries, including Portugal. To strengthen the service and care for Portuguese customers, we founded Transova Lusitana Lda.
We obtained the ISO 9001:2000 certification, one of the most important international quality standards, that accredits our efficient management and the ongoing improvement of our work processes.
The company acquired a wash station for large vehicles. The Garbilan HGV and bus wash is next to the exit from the motorway connecting France and Spain, and provides a comprehensive cleaning service for all types of commercial vehicles.
In 2020 we implemented the e-TMS (Transport Management System) by AndSoft, for dynamic and effective management of all stages of transport from the moment the order comes in, to the delivery of the goods.
This is an application connected to our e-TMS management software that allows us to keep our loading and unloading up to date at all times. In addition, it makes it possible to automatically attach the transport documentation with each shipment recorded and add incidents if there are any.
Fundada por Jacques Artola, actual administrador, el negocio original se centra en el transporte de patatas y frutas desde Francia y España hacia el resto de Europa.
La empresa se orienta a la actividad aduanera en la frontera entre España y Francia, ya que en aquellos años era un gran centro económico que concentraba un elevado volumen de tráfico entre la Península Ibérica y el resto de Europa.
Con la llegada del Mercado Único Europeo y la desaparición de las fronteras, Transova cambia de ubicación y se instala en un punto estratégico en la frontera entre Francia y España, junto a la autopista que comunica ambos países.
A finales del siglo pasado se crea la entidad española: Transova Norte S.L. Nace con el objetivo de dar un servicio más adecuado al creciente número de clientes de España.
Toda la actividad comercial, tanto de la sociedad francesa como de la española, se unifican en Transova Norte y la firma española termina adquiriendo la cartera de clientes de la compañía francesa. La actividad sigue centrada en el transporte de mercancías por carretera en Europa.
La empresa crece y los envíos de mercancía más allá de Francia y España aumentan. Se realizan transportes de forma habitual a más países europeos, entre ellos, Portugal. Para fortalecer el servicio y la atención a los clientes portugueses fundamos Transova Lusitana Lda.
Obtenemos la certificación ISO 9001:2000, uno de los estándares de calidad más importantes a nivel internacional, que acredita nuestra gestión eficiente y la mejora continua de nuestros procesos de trabajo.
La compañía adquiere una estación de lavado para vehículos de gran tamaño. El lavadero de camiones y autobuses Garbilan está junto a la salida de la autopista que conecta España y Francia, y ofrece un servicio de limpieza integral para todo tipo de vehículos industriales.
En 2020 implementamos el sistema de gestión e-TMS (Transport Management System) de AndSoft, que nos permite una gestión ágil y eficaz de todas las etapas del transporte desde la entrada del pedido hasta la entrega de la mercancía.
Creación de la empresa en Francia por Jacques Artola, actual administrador. En un primer momento, el negocio se centra en el transporte de patatas desde las Landas francesas y de naranjas desde España a Francia.

La empresa se orienta a la actividad de la aduana. En aquellos años fue un gran centro económico con un elevado volumen de tráfico entre la Península Ibérica y el resto de Europa. Transova se traslada a unos nuevos locales más amplios con los que incrementa su volumen de ventas.

Con la llegada del mercado único y sin barreras entre países, la empresa se instala en una nave más amplia y moderna, construida por el administrador, junto a la autopista en la frontera de Irun-Biriatou entre España y Francia. Las instalaciones disponen de aparcamiento para personal, clientes y transportistas.

Toda la actividad tanto de Francia como España se unifican en Transova Norte. La firma española termina comprando la cartera de clientes de la compañía francesa. La actividad sigue centrada en el transporte de mercancías por carretera en Europa, manteniéndose hasta la actualidad.
